loading

‏بنیانگذار‏ گروه صنعتی صفا

محمد رستمی صفا در خرداد سال 1326 در تهران و در خانواده ای بازرگان در حوزه آهن و فولاد به دنیا آمد. وی در ادامه راه پدر و با توجه به تحصیلات مرتبط،  تجارت خانوادگی را از روال سنتی به فعالیت تولید صنعتی در صنایع فولاد تبدیل نمود.

او همواره به این معتقد است که : ” بین سخت و سخت تر، سخت ترین را انتخاب می کنم.”

 او فعالیت تجاری خود را بصورت متمرکز و گسترده از سال 1347 با واردات آهن آلات آغاز کرد.

در سال 1354 با سرمایه گذاری در گروه صنعتی آمل، فعالیت در صنعت لوله و پروفیل را آغاز و در سال 1356 با توجه به عِرق ملی و اعتقاد به خود کفایی  کشور ایران، با تولید ماشین آلات و ابزار آلات در شرکت صنعتی استاد وارد عرصه تولید گردید.

در سال 1364 سهامدار و مدیر عامل شرکت نورد و پروفیل ساوه شد. این شرکت در سال مذکور دارای ظرفیت 30000 تن و 160 نفر پرسنل بود ولی هم اکنون شرکت نورد و پروفیل ساوه تحت مدیریت این کارآفرین، دارای 2 میلیون تن ظرفیت تولید و 1500 نفر پرسنل است.

پس از آن با توجه به سند چشم انداز بیست ساله کشور و برنامه توسعه زیرساخت کشور، کارخانه نورد و لوله صفا را در سال 1379 در شهر ساوه تاسیس نمود. اکنون این کارخانه بزرگترین و مدرنترین کارخانه نورد و تولید کننده  لوله در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، انتقال فراورده های نفتی، آب و فاضلاب در خاورمیانه است و نیز افتخاری بزرگ برای کشورمان ایران محسوب می­شود.

او در سال 1388 نیز اقدام به تجربه ای تازه در زمینه صنعت نوشت افزار کرد و با تاسیس کارخانه قلم خودکار صفا اولین کارخانه نوشت افزار را در ایران تاسیس نمود.

محمد رستمی صفا یک مربی صنعتی است و پیوسته در تشکیل تیم و واحدهای صنعتی تلاش می کند، بهترین لذت های او تحقق ایده ­ها و بهره برداری از خطوط لوله جدید است. او معتقد است ثروت، امانتی است که خدا به او عطا کرده است که وی با توسعه واحد صنعتی، ساخت مدرسه، بیمارستان، کمک به افراد واجد شرایط و آزادی زندانیان سعی در بازگرداندن این امانت دارد.

ایشان معتقدند که : ” خدا به ما کمک کرده و توسعه ی روزی داده است. ما وظیفه داریم آن را انتقال دهیم. در حقیقت باید شیر صفت باشیم و به مقدار نیاز از روزی خداوند برداریم.”

او معتقد است که : ” هیچوقت مشکلات را بیان نکنید؛ بلکه مدیریت کنید. مدیریت هنر چیرگی بر مشکلات است.”

ایشان طی دوران فعالیت تولیدی خود در کارخانه نورد و پروفیل ساوه، افتخار نوگرایی، توسعه و نوسازی این کارخانه را داشته است و بیشترین قسمت خطوط تولید و ماشین‌آلات خود را، با این دید که متخصصان بومی و داخلی ایرانی استعدادهای نهفته ای دارند و می توان به آن ها اتکا نمود، در بخش ماشین‌سازی کارخانه توسط این عزیزان ساخته یا تکمیل نموده است.
پس از این تجربه ارزشمند در 17 دی ماه سال 1363، سهامدار و سپس در 14 اردیبهشت سال 1364، مدیر عامل شرکت نورد و پروفیل ساوه شد که لوله‌های تا اندازه 20 اینچ را در این کارخانه تولید نمود و برای افزایش تولید لوله‌هایی با اقطار بزرگ‌تر جهت توسعه این کارخانه و با توجه به سند چشم‌انداز 20 ساله و برنامه توسعه زیرساخت کشور، کارخانه نورد و لوله صفا را در سال ۱۳70 در شهرستان ساوه تأسیس نمود که لوله‌های تا قطر 120 اینچ (3000 میلی‌متر) را در این کارخانه تولید می‌نماید که امروزه مجموع کارخانجات نورد و پروفیل ساوه و کارخانجات نورد و لوله صفا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان لوله‌های فلزی از نظر تنوع بالای تولید و کمیت در جهان مطرح است.
اکنون کارخانجات نورد و لوله صفا بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین کارخانه نورد و تولید کننده لوله‌های فلزی در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، انتقال فراورده‌های نفتی، آب و فاضلاب در خاورمیانه است که این واحد افتخاری بزرگ برای کشورمان ایران محسوب می‌شود.
محمد رستمی صفا با تجربه 7 دهه فعالیت صنعتی و سابقه خانوادگی 185 ساله در حوزه صنعت توانسته است یکی از نخبگان صنعتی کشور در جهت مهیا نمودن زیرساخت‌های تولید لوله و پروفیل، کارآفرینی، نوآوری صنایع متعدد، همچون پروفیل‌سازی از دهه 50 و آورنده تکنولوژی‌های تولید لوله‌های قطور در دهه 80 و احداث کننده خطوط تولید با تکنولوژی روز دنیا در صنعت لوله‌سازی با متخصصان بومی و داخلی در کشور می‌باشد که همیشه در تکاپو برای آبادانی کشور بوده است.