loading

صنعت معدن تجارت صفا

ارائه خدمات حوزه معدن

شرکت صنعت معدن تجارت صفا در سال 1399 با اخذ صلاحیت مالی فنی وارد دنیای معدن شده است. هدف اصلی این شرکت تامین ماده اولیه مصرفی شرکت های گروه صفا یعنی آهن، مس، سرب، روی، لیتیوم، کبالت و کربنات کلسیم می باشد. در حال حاضر یک محدوده لیتیوم با وسعت حدود 100 کیلومتر مربع و دو محدوده فلزی در استانهای غربی برای این مجموعه ثبت شده و چندین محدوده مس، آهن، سرب و روی و کربنات کلسیم تحت بررسی و مطالعه برای تملک و مشارکت می باشد.
در بخش اکتشاف معادن، مدیران و پرسنل شرکت دارای سابقه 23 ساله بوده و هم اکنون درفعالیت های زیر مشغول به کار و آماده ارائه خدمات تخصصی به سایر مجموعه ها می باشند:
۱ – سنجش از دور اکتشافی
2 -پی‌جویی و شناسایی محدوده‌های معدنی
3 -بازدید و کارشناسی معادن
4 -مشاوره در زمینه حضور در مزایدات معدنی و انتخاب محدوده مناسب
5 -اجرای عملیات ژئوشیمیایی و ژئوفیزیکی
6 -ارائه خدمات آنالیز شیمیایی و تهیه و مطالعه مقاطع میکروسکوپی
7 -ارائه خدمات مشاوره انتخاب روش ژئوفیزیکی و انجام عملیات ژئوفیزیکی مگنتومتری و IP-RS
8 – تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی و توپوگرافی با استفاده از جی پی اس مولتی فرکانس و پهپاد
9 -ثبت موفق محدوده‌های معدنی
10 -مشاوره خرید و فروش معدن
11 – نگارش طرح اکتشاف و ارائه به نظام مهندسی

اگرچه معدن و معدنكاري در ايران زمين داراي سابقه اي بس طولاني و پرافتخار است, اما با توجه به تحولات اخير سياسي و اقتصادي کشور و کاهش اهميت درآمدهاي نفتي، نگرش و توجه به منابع معدني و صنايع وابسته بطور روزافزوني در حال رشد مي باشند. در شرايط فعلي اقتصاد ايران و تحريم‌هاي گسترده اقتصادي، يکي از مهمترين مزيت‌هاي ايران براي گذر از اين بحران، تکيه بر منابع معدني و پتانسيل‌هاي بالقوه در داخل کشور است که از اين طريق و با خلق مزيت رقابتي، تهديدها به فرصت تبديل شوند. بخش معدن در دوران بحران اقتصاد جهاني، نشان داده است که کمترين آسيب‌پذيري در سيکل‌هاي تجاري را داشته و بيشترين کمک را به اقتصاد کرده است.
همزمان با اين تحول، توجه جهاني به معادن ايران و ورود تکنولوژيهاي روز نيز باعث خيزش سريع اين مقوله در کشور شده است. بديهي است يكي از مهمترين و اساسي‌ترين پايه‌هاي اقتصاد هركشوري منابع معدني و ذخاير تحت الارضي آن كشور است. نقش معادن و منابع در رشد اقتصادي هر كشوري انكار ناپذير است. بدون ترديد بهره برداري از معادن کشور، يک عامل کاملا مثبت و مهم در رشد و توسعه اقتصادي است. در واقع، براي رسيدن به توسعه اقتصادي، بهره برداري از معادن کشور مي تواند يکي از بهترين راه ها باشد. بخش معدن در بازار جهاني نيز نقش بسيار عمده اي ايفا مي کند.
ايران با حدود 1% جمعيت جهان حدود 7% ذخاير كشف شده دنيا را داراست كه خود حاكي از در اختيار داشتن بستر مناسب سرمايه گذاري در اين بخش است. کشورمان با دارا بودن حدود ۶۸ نوع ماده معدني (غير نفتي)، ۳۷ بيليون تن ذخاير کشف شده و ۵۷ بيليون تن ذخاير بالقوه در ميان ۱۵ قدرت معدني جهان جاي گرفته و يکي از کشورهاي غني از حيث دارايي‌هاي معدني به حساب مي‌آيد و در بسياري از ذخاير مواد معدني در دنيا غني مي باشد. اين در حالي است که از ديدگاه مقايسه، متوسط عمق اکتشافات معدني در جهان 75متر و در ايران 1متر مي باشد. معادن، تأمين كننده مواد اوليه مورد نياز بسياري از صنايع بوده و در امر خودكفايي صنعتي، ايجاد اشتغال مولد و افزايش توليد ناخالص ملي و درآمد سرانه يك كشور نقش بسزايي دارند.

از ديگر توانايي هاي اين بخش در اقتصاد كشور، مي توان به اين نكته اشاره كرد كه بيش از 30% ارزش اسمي بورس متعلق به بخش معدن است و نزديك به 1 درصد از GDP كشور به معادن و 5 الي 6 درصد از GDP كشور به صنايع معدني تعلق دارد. شركت هاي معدني در ايران داراي بالاترين و با ثبات ترين حاشيه سود از ميان 100 شركت برتر در داخل كشور مي باشند و حدود 30% صادرات غير نفتي متعلق به بخش معدن است.

سهم معدن در اقتصاد ايران چه کمتر و يا بيشتر از يک درصد باشد، نبايد يک نکته را فراموش کرد که رشد معدن بر رشد اقتصادي ايران به‌طور غيرمستقيم بسيار بيشتر از تجارت و حتي صنعت است، به نوعي حجم عظيم اقدامات معدن سبب رونق ترانزيت و ترابري مي‌شود. از طرف ديگر اشتغال در معادن پايدارتر و با توجه به پراکندگي آن در سراسر ايران، اشتغال در مناطق محروم را نيز دربر مي‌گيرد. اما نکته ديگري که نبايد از آن غفلت شود، تاثير معدن بر صنعت است. اگر صنعت فولاد، سيمان، صنعت سنگ، کارخانه‌هاي سرب و روي، گچ و نظاير آن در ايران سودآور هستند، بدليل فعاليت معادن متعدد در ايران است. با سرمايه‌گذاري در بخش معدن وصنايع معدني مي‌توان ارزش افزوده ناشي از فروش و صادرات مواد معدني را افزايش داد. منطقه جنوب شرق کشور ايران از اين لحاظ جايگاه خاص و منحصر بفردي دارد.
سرمايه‌گذاري در حوزه فرآوري باعث رونق بخش‌هاي اکتشاف و به طبع آن بهره‌برداري مي‌شود. بعد از استخراج معادن، موضوع مهم، خام فروشي موادمعدني در داخل کشور است. بدين معنا که مواد خام به موادپرکاربردتر و گرانتر تبديل گردد و هرعنصر به صورت جداگانه، نه به شکل سنگ معدني، تصفيه و سپس فروخته شود که متاسفانه در اين زمينه نيز، ضعف شديدي در کشور وجود داشته و اغلب، مواد حاصل از معادن به صورت خام صادر مي شود که اين امر آسيب هاي چشمگيري به همراه دارد. چرا که هم از نظر اقتصادي، سودهاي چند برابري از بين مي رود و هم فرصت اشتغال زايي که جامعه نياز مبرمي به آن دارد، از بين مي رود. بايد از صدور فرآورده‌هاي خام معدني جلوگيري به عمل آيد، زيرا زمانيکه معادن بزرگ فلزي و غيرفلزي توليدات خود را پس از فرآوري چند مرحله‌اي صادر کنند، عايدي بيشتر و حتي چند برابري را نصيب خود و اقتصاد ملي خواهند کرد و از سوي ديگر توسعه اشتغال در بخش‌هاي پايين‌دستي را به همراه داشته و سازندگان تجهيزات فناوري ساخت را ارتقا مي‌دهند و در يک بيان کلي با يک ضريب فزايندگي بالا, ميزان انتفاع در اين بخش به‌طور قابل‌توجهي افزايش مي‌يابد.

 

اطلاعات تماس

دفترمرکزی : تهران ، بلوار کشاورز ، شماره 146  ، ساختمان صفا ، طبقه 2
کد پستی : 1416634533
تلفن : 88950087 – 021  و 7-88950076 – 021
فکس : 89782224- 021